Werkgeluk Werkt
Iedereen wil met plezier naar het werk. Dat is niet alleen prettig voor jezelf en je collega’s, maar ook nog eens goed voor de organisatie. Als STEV investeren we dan ook graag in het werkgeluk van onze collega’s!
Eind vorig jaar kwamen we in aanraking met Klassewerkplek. Zij gaan ieder jaar op zoek naar scholen in Nederland en Vlaanderen die de beste werkplek voor onderwijsprofessionals weten te creëren en leerkrachten weten te behouden voor het onderwijs. Werkgeluk is immers niet alleen belangrijk voor het functioneren van de medewerker, maar ook voor het behoud van deze medewerkers. De kans dat een gelukkige medewerker vertrekt is (logisch) vele malen kleiner dan van iemand die niet gelukkig is op zijn werk.
Dat onderzoek maakte ons nieuwsgierig; hoe goed zouden wij het doen, wat kunnen we nog leren?
Geïnteresseerde STEV-scholen is de mogelijkheid geboden deel te nemen aan dit onderzoek. Deze maand hebben deze scholen hun individuele rapportages ontvangen waarin duidelijk wordt hoe hoog hun leerkrachten qua werkgeluk scoren ten opzichte van andere scholen.
Werken aan werkgeluk?
Door meer beslissingsbevoegdheid te geven, informatie te delen, onbeleefdheid te beperken en feedback te geven over prestaties, kunnen organisaties het geluk van medewerkers bevorderen. Tessa Janssen heeft dit specifiek uitgediept voor het basisonderwijs in haar promotieonderzoek (2016) aan de Erasmus Universiteit. Zij onderzocht de invloed van een distributieve (dienende) leiderschapsstijl van een schoolleider op de door leerkrachten ervaren HRM-activiteiten. Met haar onderzoek bewijst ze dat schoolleiders met een dergelijke leiderschapsstijl meer HRM-activiteiten implementeren, omdat zij leerkrachten benaderen als medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn en zich willen ontwikkelen. Deze schoolleiders hebben meer oog voor de individuele behoeften van medewerkers en faciliteren (‘dienen’) het invullen van die behoeften. Daarmee geven zij ‘het stuur’ in handen van de leerkrachten, waarmee ze hem of haar meer autonomie geven. En dat draagt weer bij aan het ervaren werkgeluk in het onderwijs.